Προς το παρόν, τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους της Τσαπεκοένσε δεν έχουν γίνει γνωστά, αλλά οι Κολομβιανές αρχές αναφέρουν ότι οι πιλότοι του αεροσκάφους είχαν προλάβει να ενημερώσουν τον πύργο ελέγχου ότι αυτό είχε υποστεί βλάβη στα ηλεκτρικά συστήματά του.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Colombiano», είχαν ζητήσει άδεια για εσπευσμένη προσγείωση λόγω έλλειψης καυσίμων.
Ένας εμπειρογνώμονας που μίλησε στην κολομβιανή εφημερίδα τόνισε ότι το αεροπλάνο που μετέφερε την αποστολή της Τσαπεκοένσε είχε οριακή δυνατότητα πραγματοποίησης του συγκεκριμένου ταξιδιού! Κι αυτό γιατί η διαδρομή ήταν 2.960 χιλιόμετρα, ενώ το μοντέλο Avro Regional Jet 85 διαθέτει αυτονομία πτήσης για μόλις 2.965 χιλιόμετρα!
Ο Χούλιο Κονσουέγκρα, εκπαιδευτής πιλότων και συγγραφέας σχετικών βιβλίων, δήλωσε ότι «είναι τεράστιας σημασίας ο σωστός σχεδιασμός πριν την απογείωση, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τυχόν απρόβλεπτα που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της πτήσης». Και επιβεβαίωσε ότι «η ικανότητα του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους να πραγματοποιήσει και να ολοκληρώσει αυτήν την πτήση ήταν περιορισμένη».
Παράλληλα, υπογράμμισε: «Τη δεκαετία του ’90 ήμουν πιλότος σε ένα παρόμοιο αεροσκάφος, το Regional Jet 100. Δεν είναι σε καμία περίπτωση απαρχαιωμένο αεροπλάνο. Έχει όλα τα συστήματα. Όμως, μιλάμε για αεροσκάφη που προορίζονται συνήθως για τοπικές πτήσεις, διάρκειας δύο ωρών. Οπότε, στην περίπτωση του δυστυχήματος της Τσαπεκοένσε, η λειτουργία του αεροπλάνο είχε φτάσει στα όριά της κατά τρόπο ανάρμοστο».
Αν ισχύει πράγματι ότι έστειλαν τους επιβάτες της μοιραίας πτήσης σε αεροπλάνο που είχε δυνατότητα αυτονομίας μόνο για πέντε χιλιόμετρα περισσότερα από την απόσταση που έπρεπε να διανύσει, τότε προφανώς πρόκειται για μία εγκληματική απόφαση.